Ce poate face AI pentru auditori

Inteligența artificială (AI) este o tehnologie pe care auditorii o explorează, dar este posibil să nu profite încă de toate beneficiile pe care le are de oferit.

AI poate fi folosită în auditare într-o varietate de moduri, inclusiv prin examinarea înregistrărilor de jurnal prin identificarea tranzacțiilor neobișnuite dintr-un număr mare de date nestructurate și analizarea acestor tranzacții pentru modele și anomalii. AI poate fi utilizată și în timpul fazei de planificare a auditului și în timpul procedurilor de identificare și evaluare a riscurilor.

AI poate procesa cantități mari de date (cum ar fi citirea extraselor bancare și a contractelor legale) și poate reconcilia conturile de multe ori mai rapid decât un auditor uman și cu mai puține erori. Folosind instrumente tehnologice bazate pe inteligență artificială, un auditor poate depăși practicile tradiționale pentru a analiza informațiile clienților mai eficient și a identifica riscurile mai ușor, îmbunătățind astfel calitatea auditului.

Tehnologiile AI menționate în acest articol nu trebuie confundate cu instrumente AI generative, cum ar fi ChatGPT (consultați „Ce este inteligența artificială?” în partea de jos a acestui articol).

De ce companiile din SUA și Europa folosesc inteligența artificială în audit

Deși multe firme, în special cele mai mici, nu au adoptat încă AI în audit, există mai multe motive pentru a face acest lucru.

  • Eficienta generala

    auditarea eficientă se bazează pe o planificare îmbunătățită și pe o utilizare mai eficientă a resurselor limitate.
  • AI poate minimiza riscurile unor verificări excesive

    Detectarea anomaliilor folosind metodele tradiționale de audit duce adesea la costuri excesive de timp.
    AI face ca detectarea anomaliilor să fie extrem de fiabilă dacă se bazează pe parametrii potriviți stabiliți de auditori.
  • AI poate schimba paradigma abordării auditorului pentru colectarea și verificarea datelor dintr-un sistem IT.

    Datele pot proveni din sistemele ERP ale clientului de audit și din sistemele de contabilitate suport (cum ar fi sistemele punctelor de vânzare, sistemele de raportare a cheltuielilor și sistemele de aprobare a plăților).
    Auditorul solicită de obicei componente și, în unele cazuri, toate datele de la aceste sisteme. Cu toate acestea, datorită tehnologiei inteligenței artificiale, auditorii pot acum să interogheze întregul setul de date și să obțină multe dintre subseturile necesare de date, fără a-și face griji că nu vor putea analiza întregul setul de date.
    AI poate analiza, de asemenea, datele, ceea ce îl ajută pe auditor să-și rafineze mai bine domeniul de aplicare și planificarea auditului pentru a se concentra asupra procedurilor care sunt mai sensibile la riscul real.
    AI poate transforma complet revizuirea intrărilor de jurnal. Ideea ar putea fi reordonarea operațiunilor de audit pentru a viza mai întâi elementele cu risc ridicat.
    Folosind AI și analiza generală a testării, este posibil să se testeze intrările de jurnal foarte devreme într-un audit, cum ar fi atunci când se efectuează o evaluare inițială a riscurilor. Acest lucru poate permite auditorilor să revizuiască mai întâi tranzacțiile cu cel mai mare risc.
  • AI poate efectua o colectare de informații mai direcționată.

    De exemplu, auditorii pot crea o platformă inteligentă de automatizare pentru a lega cantități semnificative de date din fișiere PDF individuale dintr-un registru de lucru client într-un singur registru de lucru de testare. Auditorii pot utiliza apoi formule automate pentru a identifica încălcările. Făcând clic pe o celulă, examinatorul duce la documentul sursă principal, unde poate verifica acuratețea datelor și oricine poate vedea cu ușurință de unde provin datele.

Motive pentru care firmele de audit nu folosesc inteligența artificială

  • Lipsa de instruire și infrastructură
  • Tehnologia este prea scumpă
  • Incapacitatea de a accesa datele utile ale clientului
  • Tehnologia este greu de folosit
  • Control inadecvat al integrității datelor clientului
  • Temeri că alții vor pune la îndoială tehnologia
  • Probleme de confidențialitate sau de securitate a datelor
  • Rezultatele tehnologiei sunt prea greu de utilizat
  • Lipsa de cunoștințe despre tehnologie

Ce este AI?

Tehnologia inteligenței artificiale (AI) imită inteligența umană. Unele dintre capabilitățile sale includ automatizarea sarcinilor efectuate anterior de oameni, cum ar fi colectarea datelor contabile, fiscale și de audit. Pe măsură ce tehnologia finalizează sarcini, învață din informațiile pe care le analizează și aplică acele lecții la sarcinile viitoare pentru a face judecăți în cunoștință de cauză și pentru a rezolva probleme. Această capacitate se numește învățare automată și este cheia aplicațiilor AI descrise în acest articol.

Învățarea automată este unul dintre mai multe tipuri de IA care este utilizat în multe aplicații, adesea în combinație cu alte tehnologii AI. De exemplu, asistenții digitali precum Siri de la Apple și Alexa de la Amazon utilizează procesarea limbajului natural și învățarea automată pentru a răspunde la comenzile vocale. Inteligența artificială generativă, un tip mai avansat de învățare automată, a primit multă atenție în ultimul an. Este de așteptat să devină din ce în ce mai utilizat în audit, pe măsură ce fiabilitatea și acuratețea acestuia sunt îmbunătățite și pe măsură ce sunt implementate controale adecvate și alte protecții legate de securitatea și confidențialitatea datelor.

Linkuri utile:

Sursă:

What AI can do for auditors